Aktuální situace v Suezském průplavu je napjatá kvůli útokům separatistických Húsíů. Tyto útoky, které začaly zhruba v polovině listopadu, ohrožují jednu z nejvýznamnějších námořních tras na světě, kterou prochází přibližně 12 % světového obchodu.
Separatisté útočí na obchodní lodě v Rudém moři, často i za použití bezpilotních dronů. Tento konflikt má vliv nejen na bezpečnost lodí, ale také na celkovou logistiku a ekonomiku námořní dopravy. Lodní společnosti se snaží vyhnout nebezpečí tím, že volí delší cestu kolem jižní Afriky, což však znamená značné zdržení a nárůst nákladů. Cesta z Číny do severomořských přístavů se tak může prodloužit o dvanáct až čtrnáct dní.
Tento konflikt má také bezprostřední ekonomický dopad. Náklady na přepravu se zvyšují a očekává se, že to bude mít dopad na ceny námořní přepravy. Například cesta ze Šanghaje do Evropy se prodlužuje a náklady na pohonné hmoty a provoz lodí rostou. Alternativní trasa kolem Afriky je výrazně delší a dražší, což způsobí navýšení celkových nákladů na dopravu.
Proč je to nyní problém?
Centrální banky už dva roky bojují s post-covidovou inflací. V posledních měsících makrodata ukazovaly, že inflace ustupuje, což byl signál jak pro FED, tak pro ECB zastavit zvyšování úrokových sazeb. Trhy již naceňovaly potenciální snižování úrokových sazeb v březnu 2024, důkazem toho byl růst indexů S&P 500 a Nasdaq 100, které šplhaly k All Time High. Každopádně situace v Suezu je jednoznačně proinflační. Vyšší náklady se promítnou do reálných spotřebitelských cen a brzké snižování by mělo za příčinu ještě dramatičtější posílení tlaku na ceny. Zároveň čím déle budou úrokové sazby takto relativně vysoko, zvyšuje se šance, že se překročí hranice pro to, aby ekonomika zvládla přistát tak, aby se nezhroutila. Je potřeba doufat, že problém v Suezském průplavu nebude trvat dlouho.